onsdag 7. januar 2015

VINTERTABLÅER  I  DET NYE ÅRET 


Disse tablåene satte jeg opp nå etter jul og nyttår. Glass er is, hvit stein er snø. Engler er hjelpende vesener som ikke trenger å hjemme seg ellers i året. Jeg lar alltid glass og is være gjennomgangstema i månedene januar og februar. Det lager en fin overgang fra det lune og varme lyset vi tenner i julen til blendende hvitt vårsollys.



















Tre- og naturmaterialer lager en lun stemning. Mørket vil omfavne oss enda noen uker, og vi trenger det som utstråler varme en stund til. Både hesten, fatet og engelen er skjært ut av tre.  Treet som materiale utstråler tradisjon, ikke-maskinelt håndverk og får oss til å tenke på varighet og det trygge. Her har jeg kombinert de utskjærte tregjenstandene med en blank vase fra 50-tallet, om jeg ikke tar feil. I forgrunnen en lysestake i "sølv". Jeg har samlet kapsler fra opiumsvalmuer i hagen og kjøpt digre frøkapsler i blomsterforretning.







Denne engelen har jeg et spesielt forhold til. Den er en av de tingene som jeg bare måtte kjøpe. Jeg prøver å la det ikke skje for ofte. Samtidig som jeg er opptatt av interiør og nye påfunn, vil jeg gjerne at den interessen forholder seg til klimaet og miljøvern. Mitt forhold til det materielle gjennomgår stadig justeringer i takt med det jeg oppfatter som etisk på dette området. Men enkelte ting "taler" så kraftig og tydelig til meg, at jeg ikke kan gå hjem uten. Så kan jeg bruke tiden i etterkant til å fundere på hva som var så spesielt med denne gjenstanden...hva var det ved den som rørte meg og hvorfor?

























Denne figuren med en engel og et lam kjøpte jeg i en bruktforretning. Den betyr også mye for meg. Den ble kjøpt i dagene etter at min kjære far gikk bort. Siden lillesøsteren min fikk akkurat maken til sin ett-årsdag av min kjære Gamlemoster, hadde jeg allerede innarbeidet et kjennskapsforhold til figuren.Og den ble med meg hjem, for å minne meg om mine kjære som er gått bort. Jeg tror den er laget på 60-tallet.