onsdag 20. august 2014

EN FLØRT MED VINTAGE I HVERDAGEN.





Et gammelt tefat blir brukt som såpekopp.

Denne såpekoppen er et eldgammelt vakkert tefat med avslitt gullkant. Jeg har hatt det i mange år, og syns fremdeles at det er en av de vakreste såpekoppene jeg har sett. Jeg har til og med prøvd å fjerne det fra badet, for å gjøre en forandring, men det blir feil. Tefatet kommer alltid tilbake til vaskeservanten på badet. 







EN SÅPEKOPP MED ENGLEANSIKT


Ved siden av det gamle tefatet står en såpekopp som er av nyere dato, men som likevel minner oss om falmede og fjerne tider. Vi som elsker vintage sørger for at denne fjerne fortiden blir pakket fram, pusset og holdt i live.









HVEM BESKYTTER HVEM?


Denne skjønne  og gode engelen fikk jeg i gave til jul et år. Den henger over arbeidsbenken i kjøkkenet mitt. Den er så inderlig og skjør.

Ber den om min beskyttelse? Eller tilbyr den seg å beskytte meg?







EN TIDLIG, TIDLIG MORGEN: 

Jeg våkner  av at sollyset siles gjennom de florlette gardinene som jeg arvet av en husvertinne i Oslo. Hun sa jeg kunne forsyne meg av alt det gamle hun hadde samlet på loftet! Jeg har tatt vare på disse gardinene av bomull med blomstermønster. De forgyller mine morgenstunder.





ET TABLAA PÅ STUEBORDET

Se hva et lite enkelt kort kan gjøre med bord som fra før har en vase, et lys, et rådyr og en oppbevaringsboks av sink. Boksen blir brukt til å gjemme mobiltelefonen og tv-kontrollen. Det har aldri vært så ryddig på mitt bord før, som etter at jeg fikk den ideen.






ET STORT SPEIL MED ET KJEDE


Jeg har et stort speil på stua, som er med på å gjøre rommet luftig og lyst. Jeg har hengt et kjede med klyper i hvert av de to øverste hjørnene. Egentlig er kjedet beregnet til å være en adventskalender. Men jeg syns det kan brukes hele året. Jeg kan stadig bytte ut det jeg henger på kjedet: små ting jeg liker, kort jeg får i posten eller som til/fra-kort på en pakke. 






EN BUE GJORT OM TIL EN KIRKEPORTAL

Hvem har sagt at du ikke kan ha en egen kirkeportal i din egen bolig? Jeg har definert en bue i boligen som en "hellig" portal.