mandag 1. september 2014

GI ROSENE EVIG LIV



Hvem ønsker seg ikke en rosenhage? ....med de skjønne blomstene som er full av symbolikk og ynde. Jeg holder på å få det ønsket oppfylt. I år kom de rosene jeg har plantet med full kraft. Jeg ser fram til neste sommer da klatrerosene skal bre seg oppover og utover hekker, grønne vegger og buer.
















ROSENE KAN TØRKES
Jeg lar rosene "leve" et fortsatt liv, etter at de har stått i hagen eller i en vase inne. Er det snakk om stilkroser som har stått i en vase, henger jeg dem opp i et mørkt rom, opp ned. Etter en stund blir de tatt inn i stuen og på ny satt opp i en vase. Nå som tørkede roser. Men jeg fjerner de visne grønne bladene som sitter på stilken.



















Eller jeg fjerner hele stilken og legger de tørkede rosene på glass.
















FRISKE ROSEBLADER:
Men jeg tar også vare på løse roseblader. Særlig verdsetter jeg roseblader fra rosesorter som har sterk duft. Rosebladene har en visuell verdi fordi de er vakre. I tillegg sprer de den gode duften ut i rommet. Jeg bruker å holde skålen med roseblader, mens jeg løfter på bladene. Luften frigjøres og jeg trekker pusten godt inn.  












Men roseblader som er tørket er også svært dekorativt, særlig de som får en dyp rød farge, setter jeg ekstra pris på.